27.11.2015

Energie-efficiëntie: WINGAS-groep slaagt voor audit

Na een succesvolle audit voldoen WINGAS en dochterbedrijf astora, actief in de opslag van aardgas, aan de criteria van de richtlijn energiediensten.

Kassel. Het onafhankelijke instituut CEC Energieconsulting heeft de vestigingen van WINGAS en astora in Kassel en Berlijn aan een inspectie onderworpen. Het positieve keuringsrapport bevat ook voorstellen en ideeën voor een verdere verhoging van de energie-efficiëntie en een verlaging van de energiekosten, terwijl de CO2-uitstoot verder wordt teruggedrongen. Michael Höpping, directeur van CEC, overhandigde het keuringsrapport conform DIN 16247-1 aan de directeurs Gerhard König en Andreas Renner alsmede aan het energieteam van WINGAS en astora, dat een bijdrage leverde aan het rapport.

“De succesvolle audit heeft ons uitgebreide informatie over verdere mogelijkheden tot energiebesparing binnen ons bedrijf opgeleverd. Met investeringen in energiebesparende technologie geven wij als bedrijf, dat met aardgas de milieuvriendelijkste energiedrager verkoopt, een goed voorbeeld”, zegt Gerhard König, woordvoerder van de WINGAS-directie.

Astora-directeur Andreas Renner is het daar roerend mee eens: “Met het positieve rapport voldoen we aan de wettelijke eisen om voor eind 2015 een energie-audit uit te voeren. Het is een goed middel om het energiegebruik in het bedrijf zichtbaar te maken. Daarop voortbordurend kunnen we de energiestromen op een zinvolle manier terugdringen.”

De richtlijn energiediensten is onderdeel van de Europese richtlijn inzake energie-efficiëntie, die het energieverbruik in de Europese Unie moet terugdringen. Alle grote bedrijven moeten per direct om de vier jaar hun energieverbruik systematisch analyseren. “We zijn van plan om alle vestigingen van WINGAS en astora, gebaseerd op deze energie-audit uiterlijk in 2017 ook conform het energiemanagementsysteem ISO 50001 te laten certificeren om de energie-efficiëntie voortdurend te verbeteren, aldus Stephan Burghardt, werkzaam bij het gebouwenmanagement van WINGAS.