01.10.2015

Gazprom en BASF-Wintershall voltooien aandelenruil

WINGAS wordt volle Gazprom-dochter

Kassel. Gazprom en BASF-Wintershall hebben de al langer geplande aandelenruil afgerond. Van nu af aan zijn de aardgashandelmaatschappijen WINGAS, WIEH, WIEE en opslagmaatschappij astora volledig onderdeel van de Gazprom-groep.

In het kader van de transactie kreeg Gazprom bovendien een aandeel van 50 procent in Wintershall Noordzee B.V, dat actief is bij de zoektocht naar en de winning van aardolie en aardgas in de zuidelijke Noordzee. Wintershall krijgt als tegenprestatie de economische waarde van 25,01 procent in de blokken IV en V van de Achimov-formatie van het Urengoi aardgas- en condensaatveld in West-Siberië.

“Gazprom is al meer dan 40 jaar een betrouwbare leverancier voor de Europese gasmarkt. Een sterkere betrokkenheid bij de markt voor aardgashandel en –opslag verhoogt de voorzieningszekerheid voor de klanten”, zei Alexey Miller, directievoorzitter van PAO Gazprom.
“Samen met Gazprom willen we onze handels- en opslagactiviteiten in Duitsland en in onze andere Europese kernmarkten succesvol uitbreiden”, vertelde Dr. Gerhard König, directiewoordvoerder van WINGAS, over de afronding van de aandelenruil tussen de twee aandeelhouders. König is met de transactie uit de directie van Wintershall Holding GmbH gestapt en in zijn functie als woordvoerder van de WINGAS-directie nu werkzaam voor de Gazprom-groep.