25.06.2015

Gecertificeerd eco-aardgas

WINGAS steunt klimaatbeschermingsproject in Thailand

Kassel. Aardgas is niet alleen de meest klimaatvriendelijke energiedrager, aardgas kan ook geheel CO2-neutraal ter beschikking worden gesteld indien er klimaatcertificaten worden gebruikt.Ter compensatie van de uitstoot steunt WINGAS onder andere een klimaatproject in Thailand. Met steun van WINGAS kon een productie-installatie ten noordoosten van Bangkok geheel gemoderniseerd worden. Het productieproces is nu energie-efficiënter en beter voor het milieu. "We zijn blij dat we voor onze klanten een actieve bijdrage aan de klimaatbescherming kunnen leveren", verklaart Dieter Rütten, hoofd hernieuwbare energie bij WINGAS.

Het klimaatproject is gebonden aan strikte kwaliteitsstandaards en is gecertificeerd conform de VCS (Verified Carbon Standard). Rütten: "Onze klanten zijn er daardoor zeker van, dat de door WINGAS gesteunde klimaatbeschermingsprojecten aan strenge internationale standaards voldoen". In de fabriek wordt zetmeel uit de wortel van de eetbare plant maniok gewonnen. Bij de verwerking wordt dagelijks wel 5 miljoen liter afvalwater geproduceerd dat wordt opgeslagen in open bassins en waaruit methaan ontstaat. Door een nieuwe biogasinstallatie en een speciale afdekking van de bassins wordt het afvalwater op dusdanige wijze verwerkt dat het methaan niet meer in de atmosfeer terechtkomt.  In plaats daarvan wordt het als biogas voor het verwarmen van de fabriek gebruikt.

Door deze aanpassing wordt de CO2-uitstoot jaarlijks met 95.000 ton teruggedrongen. Tegelijkertijd wordt het gebruik van dikke olie, dat voor diverse processen in de fabriek nodig is, met 80 procent gereduceerd. Het afvalwater kan na zuivering voor de irrigatie van omringende weilanden en velden worden gebruikt en biedt goede omstandigheden voor de viskweek. Zo komt het project ook ten goede aan de voedselvoorziening van de inwoners. Met de opbrengsten van het project werden computercursussen op lokale scholen gefinancierd, de bibliotheek op de basisschool kreeg lesmateriaal en boeken, en de plaatselijke kleuterschool ontving financiële steun.

Bekijk de film voor verdere impressies van het project:
www.youtube.com