12.05.2016

Klantgesprekken op de gracht

WINGAS ontving tijdens de Flame in Amsterdam klanten op een boot / Experts discussieerden over de toekomstige rol van aardgas.

Amsterdam/Kassel. Ook dit jaar nodigde WINGAS haar klanten en perscontacten in het kader van energieconferentie Flame uit om op het water in informele sfeer van gedachten te wisselen. De boot, geverfd in het wit en de WINGAS-kleur cyaan, lag afgemeerd aan de kade voor het conferentiecentrum en was al van verre zichtbaar.

Tijdens het energiecongres discussieerden experts over de toekomstige rol van aardgas in de energievoorziening. WINGAS-directeur Ludwig Möhring: “De gehele branche moet haar product beter op de kaart zetten. De voordelen van aardgas liggen voor de hand, nu moeten we deze ook duidelijk, vooral tegenover de politiek, communiceren. We moeten ervoor zorgen dat aardgas zijn rol als de perfecte partner voor de gewenste uitbreiding van het gebruik van hernieuwbare energie en ter vervanging van de stroomproductie met behulp van steenkool eindelijk kan gaan vervullen.

Hernieuwbare energie alleen kan de stap naar een CO2-arme wereld niet maken; als je het klimaat serieus wilt beschermen, is het een vereiste dat de CO2-balans van conventionele energiedragers die ook de komende decennia goed zullen zijn voor het leeuwendeel van het energieverbruik, flink wordt verbeterd. En dat lukt alleen met behulp van aardgas.”

Op de vraag naar de ontwikkeling van de gasmarkt in de komende tien jaar antwoordde Möhring: “De markt zal flink blijven veranderen. Naast de digitalisering, die onze business in alle fases van de waardeketen nog sterker zal beïnvloeden, zal de concurrentie onverminderd groot blijven en invloed hebben op onze dagelijkse werkzaamheden. We zullen nieuwe concurrenten op de markt gaan zien, andere gevestigde namen zullen verdwijnen.”

Möhring maakte ter afsluiting nogmaals duidelijk dat effectieve klimaatbescherming zonder aardgas niet mogelijk is: “Om de CO2-uitstoot terug te dringen moeten hernieuwbare energie en de schoonste van alle fossiele energiedragers samen een bijdrage leveren aan de toekomstige energievoorziening.”

Op de grootste Europese beurs voor aardgas en LNG in Amsterdam kwamen meer dan 650 beslissers uit het bedrijfsleven, de politiek en de industrie bijeen. Meer dan 180 sprekers vertelden over actuele ontwikkelingen en uitdagingen in de aardgas- en LNG-branche en discussieerden over de toekomstige rol van aardgas in de energiemix. Op de bijbehorende beurs gaven meer dan 60 exposanten uit meer dan 40 landen acte de présence.