Persservice van WINGAS.

Altijd op de hoogte

09.03.2016

"Leveranciers moeten een eigen netwerk opbouwen met partners"

Brussel/Kassel. De energiemarkt staat aan de vooravond van grote veranderingen, die ook voor energieleveranciers en -handelaars niet zonder gevolgen blijven. Didier Tshidimba, managing partner bij Roland Berger Brussel en energie-expert, beschrijft de toekomstige rol die energiehandelaars- en leveranciers moeten gaan spelen om winstgevend te kunnen blijven.

Meneer Tshidimba, wat vindt u van de huidige ontwikkelingen omtrent de liberalisering en fragmentering van de energiemarkt in België?
Naar mijn mening is de liberalisering vrij ongestructureerd verlopen. Een totaal langetermijnconcept ontbrak en vaak werd de 'trial and error' methode gevolgd. Daardoor waren de resultaten ook niet altijd naar behoren. Desondanks waren de ontwikkelingen interessant omdat er meer concurrentie kwam en er nieuwe diensten werden ontwikkeld. Nu hebben we een stabiel stramien nodig waarin elke speler zijn spelregels snapt. Daardoor kunnen we de klant nog meer meerwaarde bieden. 

Waar liggen in uw ogen de kansen voor energieretailers?
Duidelijk in de ontwikkeling van nieuwe activiteiten. Er is heel veel concurrentie op de gasmarkt. Er zijn meer dan 20 leveranciers. Een mogelijkheid om zich van de concurrentie te onderscheiden, is het aanbod van extra diensten. Diensten waarin de klant een meerwaarde ziet en waarvoor hij ook bereid is te betalen.
De retailer moet meer dan ooit in de huid van de gebruiker kruipen en zich afvragen waar in de waardeketen het grootste potentieel voor de klant ligt om geld te verdienen of te besparen. Als leveranciers dat kunnen identificeren, zal de klant altijd bereid zijn om naar hen te luisteren.

Welke tips zou u energieleveranciers daarvoor mee willen geven?
Voor het ontplooien van nieuwe activiteiten zijn competenties nodig die niet bij één bedrijf te vinden zijn. Leveranciers moeten een eigen netwerk opbouwen met partners die andere kennis en vaardigheden hebben om samen een aanbod te ontwikkelen dat de klant nodig heeft.
Op veel van de behoeften, waarop leveranciers nog geen antwoord hebben, kunnen nichespelers al wel inspelen. Dit zijn veelal kmo's die geen toegang hebben tot de financiering of een klantenportefeuille. Zij beschikken over zeer specifieke kennis die ze eigenlijk niet kunnen ontplooien zonder een grotere, sterkere speler. Grotere spelers als WINGAS kunnen deze kleinere partijen bij elkaar brengen om samen een ecosysteem te ontwikkelen, waarmee volledig kan worden ingespeeld op de behoefte van de klant.

U bent voorstander van de vorming van ecosystemen voor de consumentenmarkt om energieleveranciers weer winstgevend te maken en ziet 'home services' als het 'nieuwe goud'. Kunt u hier iets meer over vertellen?
Historisch gezien hebben energieleveranciers en utilities al een relatie met huishoudens. Deze relatie op het gebied van home services moet worden verdiept. Momenteel proberen allerlei aanbieders een plaats in het huis te veroveren om het hele huishouden te beheren en zichzelf onmisbaar te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een intelligente koelkast, die waarschuwt als de melk op is. Het beheer van een huis of bedrijf met alle bijbehorende technologie wordt voor mij de nieuwe goldrace.
Energieleveranciers kunnen voor huishoudens een soort conciërges worden die diensten van een personal assistant aanbieden. Hierin zullen ze echter alleen slagen als ze samenwerken met andere partners.

Uw contact

Königstor 20
34117 Kassel
Phone: +49 (0) 561 99858-0 
E-mail: presse[at]wingas.de

Uw contact

Königstor 20
34117 Kassel
Phone: +49 (0) 561 99858-0 
E-mail: presse[at]wingas.de