30.05.2016

Stiefkind energie

Nieuwe editie van GASWINNER online

Kassel. Industrie 4.0 moet het bedrijfsleven een snellere, betere en efficiëntere productie opleveren. Bijna niemand heeft het als het gaat om industrie 4.0 echter over energie. In de cover story 'Stiefkind energie' in de nieuwe editie van GASWINNER gaan we op onderzoek uit en vragen internationaal opererende bedrijven, brancheverenigingen en adviseurs van onderzoeksinstellingen naar de redenen.

Maar niet alleen bij de toepassing, ook bij de productie brengt de digitalisering nieuwe mogelijkheden met zich mee: de lagere olieprijs en de gestegen productiekosten zijn de drijfveer achter het ontstaan van innovatieve oplossingen. We presenteren voorbeelden van over de hele wereld – van een virtueel platform tot een avatar op de zeebodem.

Bovendien kunt u een reportage over het fusie-experiment Wendelstein 7-X in Greifswald, in de Duitse deelstaat Mecklenburg-Vorpommern, lezen, waarbij natuurkundige processen van de zon worden nagebootst om een nieuwe primaire energiebron aan te kunnen boren. Hoe de grootste installatie in haar soort precies werkt, hebben we ons ter plekke laten uitleggen.